Joseph Sabia, a washingtoni Amerikai Egyetem docense és Daniel Rees, a denveri Colorado Egyetem közgazdaságtan professzora olyan testvérpárokat vont be a vizsgálatba, akik közül az egyiket szoptatták, míg a másikat üvegből etették, illetve akiket édesanyjuk különböző ideig szoptatott.
„Következetes bizonyítékot találtunk arra, hogy a szoptatott gyermekeknek jobb a középiskolai tanulmányi átlaga és nagyobb valószínűséggel tanulnak tovább”, még a gazdasági-társadalmi helyzetre történt korrekciót követően is – mondta Savia.
A kutatás szerin minden egyes szoptatási hónap körülbelül egy százalékkal javítja a középiskolai átlagot és két százalékkal növeli meg a továbbtanulás esélyét. A középiskolai jegyekre gyakorolt hatás több, mint fele a kognitív képességekre és az egészségre gyakorolt hatás eredménye, ezért a szerzők úgy gondolják, a szoptatás a hosszútávú tanulmányi előremenetelt is befolyásolja. A továbbtanulás valószínűségének növekedéséért egyötöd részben felelős a szoptatás.
Dr. David L. Katz, a Yale Egyetem Orvosi Kara Prevenciós Kutatóintézetének igazgatója szerint lehetséges, hogy a tanulmány nem bizonyítja a szoptatás és a továbbtanulás közötti kapcsolatot, azonban újabb érvvel szolgál a szoptatás mellett. Bizonyított, hogy a szoptatás csökkenti a fertőzések és az elhízás előfordulását, és emellett valószínűnek tűnik az is, hogy elősegíti a kognitív fejlődést is. Katz szerint lehetséges, hogy az összképet nem csak az határozza meg, hogy egy kisbabát milyen módon táplálják, hanem azok a tényezők is, melyek ezt a döntést befolyásolják.