Kanadában bevált
A Kanadai Rákellenes Társaság egy kutatása szerint hatásosnak bizonyultak a dohányzás elleni harcban a cigarettás dobozokon elhelyezett elrettentő célú fotók. A kutatást a kanadai egészségügyi hatóságok 2000 felnőtt (köztük 633 dohányos) bevonásával végezték. A részt vevő dohányosok közel hatvan százaléka állította, hogy a dohányzás okozta daganatos betegségekről készült színes fotók hatására sokkal többet foglalkozik a dohányzás egészségügyi hatásaival.
Az új előírások hatékonyságát az is jelzi, hogy a megkérdezettek 44 százaléka a képek láttán sokkal erősebbnek érzi a dohányzás abbahagyására irányuló motivációját; továbbá azoknak, akik kísérletet tettek arra, hogy felhagyjanak káros szokásukkal, mintegy 38 százaléka állítja, hogy a cigarettás dobozok képei is közrejátszottak döntésükben.
A színes képi alapú figyelmeztetések a dobozok mindkét oldalának mintegy felét befedik, és különböző elváltozásokat ábrázolnak: rákos tüdőt, károsodott szájnyálkahártyát. Található felvétel stroke utáni agyról, károsodott szívről; egy petyhüdten csüngő cigaretta képe pedig a dohányzás okozta impotenciára figyelmeztet. Az egészségügyi szervek a hazánkban is kötelező írásos figyelmeztetések relatív hatástalansága nyomán döntöttek a képek bevetése mellett. A dobozok belsejében emellett különböző, leszokást megkönnyítő ötletek találhatók.
A kutatás további érdekes adatai
- A dohányzók 43, míg a nem dohányzók 40 százaléka állította, hogy az új figyelmeztetések nyomán a dohányzás lehetséges egészségügyi hatásai a korábbiakhoz képest nagyobb aggodalommal töltik el.
- A dohányzók mintegy 21 százaléka számolt be arról, hogy kifejezetten a képek hatására már legalább egyszer döntött úgy, hogy inkább nem gyújt rá.
- A képek hatására a dohányzók 27 százaléka kevesebbet gyújt rá az otthonában.
- A dohányzók 35, míg a nem dohányzók 34 százaléka állította, hogy többet tud a dohányzás káros hatásairól, mint korábban.
- A nem dohányzók 48 százaléka a képek láttán sokkal elégedettebb azon döntésével, hogy ő inkább nem dohányzik.
- A dohányosok 17 százalékával előfordult már, hogy csak azért tették el a cigarettás dobozt, hogy mások ne lássák az azokra nyomtatott képeket; míg 24 százalékuk szintén legalább egyszer inkább cigarettatárcába helyezte át a füstölnivalót, vagy vásárolt valamilyen erre a célra gyártott cigarettadoboz-borítást.
- A dohányosok 18 százaléka kért már inkább másik dobozt, mert taszította az először kapott dobozra nyomtatott kép.
- Mind a dohányosok, mind a nemdohányosok a szájbetegségeket és a tüdőrákot ábrázoló képeket találták a leghatékonyabb figyelmeztetéseknek.