„Régóta tudjuk, hogy a személyre szabott közegészségügyi figyelmeztető üzenetek nagyon nagy szerepet játszanak a káros szenvedélyekről való leszoktatásban – nyilatkozta Hannah Faye Chua, a Michigan Egyetem Közegészségügyi Intézetének munkatársa. – Mostanában pedig kezdjük megérteni ennek a jelenségnek a neurológiai hátterét is.”
A kutató és munkatársai 91 önkéntes számára dolgoztak ki személyre szabott dohányzásellenes üzeneteket, majd mágneses rezonancia vizsgálattal megfigyelték, miként reagálnak ezekre, illetve nem személyre szabott üzenetekre.
Chua és kollégái feltételezték, hogy az egyén személyes értékelésében részt vevő agyi régiók aktívabban fognak működni, ha személyre szabott leszokási üzeneteket kapnak, ez pedig növelheti a leszokás hatékonyságát. A kutatóknak igazuk volt, hiszen a dorsomediális prefrontális kéreg aktivitásának köszönhetően ezek a dohányosok sokkal nagyobb eséllyel szoktak le káros szenvedélyükről 4 hónapon belül, mint azok, akik nem kaptak személyre szabott üzeneteket.
„Ha a gyorséttermi és cigarettareklámokban képesek alkalmazni ezt a módszert, akkor miért ne tehetnénk meg mi is ugyanezt az egészséges életre és a leszokásra ösztönző üzeneteinkben? – nyilatkozta Dr. Chua. – A kísérletet követően a leszokási arány 50 százalékos volt. Összehasonlításképpen, az általános leszoktató programok általában 15-30 százalékos hatásfokkal működnek. A mi 50 százalékunk igazán figyelemreméltó eredmény.”