A repülés és a trombózis kapcsolatára már az ‘50-es években felfigyeltek, és mára már bizonyossá vált, hogy valóban szoros összefüggés van a kettő között. Érdemes tudni, hogy minden hosszú út - legyen szó repülőről, buszról, autóról, vonatról- megnöveli a vérrögképződés esélyét a tartós ülés, immobilizáció miatt, ám a repülőgépeken több olyan tényező is van még pluszban, melyek fokozzák a rizikót. De hogy miért is léphet fel ekkor trombózis?
Az első és legfontosabb tényező az a tartós mozdulatlanság, mivel ekkor fokozódik a vér pangása az erekben. Ráadásul a repülőn az ülések szűkek, nincs hely a lábaknak, nem lehet kinyújtani őket, így a térd vénái megtörnek, ezért a vér visszaáramlása lassul a lábszárakban. Éppen ezért javasolják, hogy időközönként (kb. óránként) álljunk fel és mozgassuk át magunkat. Ezt sajnos igen sokan kihagyják, pedig minél hosszabb egy út, erre annál nagyobb szükség van.
A vér “besűrűsödését” okozza az is, hogy a kabinban a páratartalom igen alacsony, ráadásul az utazás során a legtöbben kevesebbet isznak, ha mégis, akkor az sokszor vízhajtó hatású (pl. kávé, tea, alkohol). Mindehhez ráadásul alacsonyabb nyomás is társul, mely szintén elősegíti a vérrögök keletkezését. Kik vannak jobban kitéve a trombózis veszélyének repülés során?
- Trombofíliások
- Előfordult már trombózis/tüdőembólia náluk
- Elhízottak
- Dohányzók
- Idősebbek
- Szívbetegek
- Cukorbetegek
- Várandósok
- Akiknek súlyosabb visszértágulataik vannak
Hogy lehet elkerülni repülőút során a trombózist?
Amennyiben valakinek alapból nincs hajlama a trombózisra, akkor elegendő a következőket betartani: fontos, hogy legalább óránként álljon fel és mozogjon picit az utastérben, és ha tudja üléskor is mozgassa lábszárát, körözzön lábfejével! Figyeljen oda a kellő mennyiségű folyadékpótlásra, igyon vizet, gyümölcslevet! Amennyiben magasabb a rizikója a trombózisra, úgy viseljen az út során kompressziós harisnyát, mely összenyomja az ereket és fokozza a keringést a mélyen fekvő vénákban. Előfordulhat, hogy a rizikó akkora, hogy LMWH injekcióra van szükség- ez leggyakrabban akkor indokolt, ha az illető trombofliás, illetve volt már nála thromboembóliás esemény korábban. (természetesen szakorvosi kompetencia annak eldöntése, kell-e LMWH injekció megelőző jelleggel vagy sem). Természetesen azok, akik elve szednek váralvadásgátlót, azok ugyanúgy folytassák!
“Az indulás előtt 1-2 órával bőr alá (sc) adott kis molekulatömegű heparin (LMWH) megelőzheti a trombózist, de gondoskodni kell arról, hogy a visszaút alatt is legyen tromboprofilaxis”- mondja a professzor. Ha mégis bekövetkezik a trombózis
Ha valakinél a repülőút után mégis kialakul a trombózis, az mindenképp kórházi kezelést igényel, hiszen első az életveszély elhárítása. Utána nagyon fontos a trombózis okának felkutatása- könnyen lehet, hogy semmi mögöttes okot nem találni (ez igen gyakori), ám lehetséges, hogy trombofíliára valamilyen immunológiai betegségre, esetleg daganatra derül fény- mondja prof. Blaskó György, a Trombózis-és Hematológiai Központ véralvadási specialistája.