2022. Június 27. hétfő
A kor előrehaladásával az agyszövetben parányi vérzések mutathatók ki, amelyek gyakrabban megjelennek véralvadást gátló gyógyszerek szedése esetén – mutatták ki holland kutatók.

Az új képalkotó módszerek jóvoltából mind többet tudunk az emberi test belsejéről, így az agyról is. A rotterdami Erasmus Orvostudományi Egyetem szakértői mágnesesrezonanica-vizsgálattal (MRI) tanulmányozták ezernél több, 70 évesnél idősebb ember agyát.

vérzések, véralvadásgátló, gyógyszerek

A holland kutatók már tavaly közölték, hogy a mágneses képalkotás az agyban voltaképp a vasat mutatja ki. Amikor az erekben áramló vér kikerül a környező szövetekbe, ott lerakódnak a vasat tartalmazó vörösvértestek, melyek kimutatásával a parányi vérzések is észlelhetők.

Monique M.B. Breteler és munkatársai minél idősebb embereket vizsgáltak, annál gyakrabban mutatták ki az agyszövetben a fenti mikrovérzésekre utaló lerakódásokat az agyszövetben. A kutatók főként akkor találtak ilyen, vasmolekulákat tartalmazó foltokat az idős emberek agyában, ha azok véralvadást gátló gyógyszereket is szedtek.

A megfigyelés nem meglepő, hiszen a hajszálerek falának apró megrepedése esetén nagyobb az esély a vörösvértestek kiszivárgására, ha a véralvadás akadályoztatott, például ilyen hatású gyógyszerek szedése miatt. A jelenség olyan szerek esetén volt megfigyelhető, melyek a vérlemezkék összetapadását gátolják – ilyenek az acetilszalicilsav-tartalmú gyógyszerek, például aszpirin is.

A szakemberek további vizsgálatokat tartanak szükségesnek annak tisztázására, hogy az észlelt eltéréseknek milyen jelentősége van a gyógyítás szempontjából. A tanulmányt az Archives of Neurology folyóirat közölte.


Forrás: MTI
2009. 04. 17.
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés