Sebastian Suggate, az Otagói Egyetem munkatársa doktori munkájához végzett kutatásokat Új-Zélandon. Összehasonlította a Rudolf Steiner iskola tanulóit, akik hétévesen kezdenek el olvasni tanulni azokkal, akik állam iskolába járnak, és már ötévesen ismerkednek a betűvetés tudományával.
Suggate felfedezte, hogy 11 éves korukra könnyedén felzárkóztak a többiekhez azok, akik később kezdtek el az olvasással foglalkozni.
"Az egyik elképzelés szerint a korai kezdés azért nem vezet semmilyen előnyhöz, mert az olvasástanulás legfontosabb korai faktorai a nyelvi és tanulási élmények, melyeket az olvasás elsajátítása nélkül is megszereznek – idézte Suggate-et az NZ Herald. Mivel azok, akik később kezdenek olvasni, még mindig a játékon, a nyelven és a felnőttekkel folytatott interakciókon keresztül tanulnak, így a hosszú távú olvasási képességeik nem szenvednek zavart. Sőt, ezek a tevékenységek nagyszerűen készítik elő a talajt az olvasás későbbi megtanulásához.”
„Ez a kutatás számomra a korai nyelvi készségek és a tanulás fontosságát hangsúlyozzák, de az biztos, hogy az olvasás elsajátítását egyáltalán nem kell elkapkodni” – szól a kutatás vezetőjének végkövetkeztetése.