Angeline Lillard, a Virginiai Egyetem pszichológia professzora és kollégái hatvan négyévest vizsgált. A gyerekek egy része a Spongyabob Kockanadrág című rajzfilmet, vagy a lassabb ütemű Caillou címűt nézte kilenc percen át, míg a többiek rajzolással töltötték ezt az időt.
A filmnézést, illetve rajzolást követően a szakemberek a gyerekek agyműködését vizsgáló teszteket végeztettek, amelyekben a Spongyabobot néző csoport tagjai átlagosan 12 ponttal rosszabbul teljesítettek, mint a másik két csoportba tartozó társaik, akik nagyjából azonos szintet értek el.
Az eredményeket a Pediatrics című szakfolyóirat online kiadásában bemutató szakemberek szerint a Spongyabobhoz hasonló gyors tempójú televíziós műsorok nézése után a gyerekek nem tudnak önuralmat gyakorolni és rendesen koncentrálni a tanulásra.
Dr. Dimitri A. Christakis, a Washingtoni Egyetem Gyermek Egészségügyi, Viselkedési és Fejlődési Központjának igazgatója úgy véli, hogy a tanulmány elsősorban azt bizonyítja, hogy a média milyen komoly hatást gyakorol a kisgyerekek fejlődésére. „Valójában nem maga a televízió a hibás, sokkal inkább a szülő felelőssége, hogy odafigyeljen gyermeke tévézési szokásaira, és megválogassa, hogy mik azok a műsorok, amelyeket megnézhet” – mondta Dr. Christakis.