Hosszú, tanulással töltött idő után választott aktivitás közvetlen hatással bír a felidéző képességre. A Felső-ausztriai Egyetem kutatói szerint a tanulóknak mérsékelt testmozgást kellene végezniük (például futást) a passzív pihenés helyett (például számítógépes játék), hogy jobban emlékezzenek a tanultakra. „A számítógépes játékok nagy érdeklődés középpontjában állnak” – nyilatkozta Harald Kindermann, vezető szerző, az egyetem professzora. „Ki akartam deríteni, hogy ez és az egyre kevesebb szabad levegőn végzett aktivitás hogyan befolyásolja a megjegyző képességüket.
A kutatás során 60 férfit kértek (16 és 29 év közöttiek) bizonyos információk megjegyzésére (például egy útvonalat térképen vagy német-török szókapcsolatokat). Ezután három csoportra osztották a résztvevőket: első csoport egy agresszív számítógépes játékot játszott (Counter Strike), a második futni ment, a harmadik pedig a szabadban töltötte az időt (kontroll csoport). A kutatók azt vizsgálták, hogy melyik csapat hogyan teljesít a korábban megjegyzett adatok felidézésében.
Az eredmények alapján a futók teljesítettek a legjobban. A kontroll csoport kissé rosszabbul teljesített, míg a számítógépen játszók jelentősen gyengébb eredményt mutattak. „Az eredményeink szerint a videójátékok rontják a teljesítményt” – tette hozzá Dr. Kindermann. „Helyette a fiataloknak és időseknek egyaránt ajánlott egy mérsékelt testmozgás a tanulás után.” Az, hogy ezt a hatást mi okozza, összetett. A kortizolnak nevezett stresszhormon hatással van a memóriára: bizonyos körülmények között segíti a megjegyzést, máskor viszont csökkenti. Ebben az értelemben kétféle stresszről beszélhetünk (pszichológiai és fizikai), és valószínűleg a fizikai stressz (pl. futás) hatására felszabaduló anyagok javítják a memóriát.
A kutatók két hipotézissel álltak elő: először is a játékok tőrbe csalják az agyat, s elhitetik vele, hogy valós fizikai veszély áll fenn. Másrészt pszichés stressz ténylegesen fennáll, így az agy ezekre koncentrál az újonnan megtanultak helyett. A másik feltételezés szerint a fizikai stressz átkapcsolja az agyat ’megjegyző üzemmódba’, ezzel segítve a tanultakra emlékezést. Mérsékelt testmozgás közben a test több kortizolt termel, hogy az egyensúlya fennmaradjon stressz közben. Ez lehet az, ami segít a megjegyzésben. Azonban a kortizol és memória közötti kapcsolat még bizonytalan, további kutatások szükségesek.