2024. December 26. csütörtök
A kikötőben -  Kvártély -  Tiszta hajó -  Piszkos utasok -  Koszt -  Gyógyellátás
Az I. világháború előtt sokmillió honfitársunk hagyta el az országot. Többségük egyszerű parasztember volt, akik a szebb élet reményében keltek útra. Az ő útjukat, annak egészségügyi és higiénés vonatkozásait mutatja be alábbi írásunk egy 1906ban, az Orvosi Hetilapban megjelent cikksorozat nyomán.

Günther József, a cikksorozat szerzője, fél évig állt az egyik legnagyobb brit hajóstársaság, a Cunard Line szolgálatában. A Slavonia gőzösről származó tapasztalataival a korabeli egészségügyi hatóságok számára kívánt tanulságokkal szolgálni.

Orvosi vizsgálat századforduló

A kikötőben

 A Fiuméból induló hajókra korántsem mindenki kerülhetett fel. Szigorú orvosi vizsgálat alapján szűrték ki azokat, akiket az amerikai hatóságok nem kívánatos személyeknek tartottak valamely betegségük, adottságuk miatt.

Nem csupán visszaküldték Európába, de még a hajóstársaságra is büntetést vetettek ki, ha figyelmetlenségük vagy engedékenységük folytán olyan bevándorlókkal találkoztak, akik heveny vagy idült trachomában (tüszős szemkötőhártya-gyulladásban), favusban (gombás haj és bőrbetegségben), elmebetegségben, epilepsziában szenvedtek, akiket testi fogyatékosoknak vagy gyenge testalkatúnak ítéltek. Sőt, kizáró tényező volt még a férj nélküli nők terhessége is. Abban viszont, hogy ezek az emberek nem is kevesen mindent hátrahagyva, felszámolva akár a kikötőig is eljutottak, nem kis szerepe volt a helyenként rendkívül hiányos tájékoztatásnak is.

Kvártély

Elkerülendő a zsúfoltságot, a Slavonia soha nem hajózott 75 százaléknál nagyobb kihasználtsággal. Bár a kivándorolni szándékozók már órákkal a beszállás előtt a hajónál tolongtak, a rutinos angol személyzet a walesi birkák türelmével állta a rohamot, s nem avatkozott a szálláshelyükért a fedélközben közelharcot folytató, majd' 1500 utas küzdelmébe. A rugalmas drótfonatú aljzattal készült fekhelyek szélesek és tiszták voltak, s mindenki kapott a szalmazsákja mellé vánkost is.

A forró égövi utazásokra tervezett Slavonia fedélköze nyitott volt, ami a zömmel meleg időben történő átkeléseknél kifejezetten hasznosnak bizonyult. Ezen a szinten a tizenkét évnél idősebb nőket és férfiakat éjszakára elkülönítették, tilos volt nemi kapcsolatok létesítése. Tettenérés esetén New Yorkban pénzbírság, börtön vagy házasság várt a szabályok "áthágóira". Választhattak.

Tiszta hajó

A hajó tisztasága kifogástalan volt, köszönhetően annak is, hogy szinte egész úton festették, fedélzetét mindennap téglaporral és homokkal suvickolták. Ez utóbbira a gyakori tengeribetegségek miatt is szükség volt, a hajótest oldalán található illemhelyek esetében pedig a karbolos fertőtlenítő és a sós víz segített távol tartani a kórokozókat. Fontos része volt a napi rutinnak a délutáni szellőztetés és takarítás is, ami a személyszállító hajókat gyakrabban fenyegető cseppfertőzéses járványok megjelenésének veszélyét volt hivatott csökkenteni. A Slavonia nyitott fedélközében ez jóval egyszerűbb volt, mint más, zártabb hajók esetében.


A cikk folytatódik - 1/2. oldal
1.  |  2.  |  következő ›utolsó »
Ossza meg: Kövessen minket:



Vital - egészségügyi linkcentrumKeresés